Ahlan Wasahlan Selamat Datang....Semoga ada manfaatnya disisi Allah SWT....untuk paparan terbaik, pastikan anda menggunakan mozilla firefox ....ustazfarihan

Ahad, 24 Januari 2010

Allah humma faqihna fid din wa allimna takwil

Pagi tadi aku sempat menonton program tanyalah ustaz.Seronok aku tengok ustaz Nizam kat TV.teringat pulak aku kat Maahad Mahmud.

Seorang pemanggil menalipon menayakan ustaz berkenaan masalah solat sunat hadiah.Nampaknya beliau begitu berhati-hati menjawap persoalan ini.Ustaz Nizam merendahkan diri dengan menyatakan dengan ilmunya yang sedikit dan pembacaannya yang belum luas.Beliau belum berjumpa dengan nas dan hujah yang kuat tentang solat sunat tersebut.tetapi beliau mencadangkan agar melakukan solat sunat rawatib dan seterusnya mendoakan kepada simati bukannya solat hadiah pahalanya di sedekahkan kepada simati.Beliau juga menyatakan jika ada terjumpa nas yang sohih maka dipersilakan.Nampak betul ustaz Nizam begitu menjaga ukhwah dalam menghuraikan masalah tersebut.Tahniah ustaz Nizam.

Berbeza pulak dengan ustaz yang satu ini.tak perlu namanya didedahkan.Bukan Dr Asri juga bukan Dato Shamsuri.

Tadi aku sempat mendengar kuliah Maghrib berdekatan juga dengan masjid batu yang begitu popular di Malaysia.Aku tak pergi masjid batu tapi ke masjid lain sebab kebetulan aku rindu sangat kat seorang ustaz yang baru meninggkat popularitinya.
Selesai kuliahnya aku merenung panjang.Kenapakah seorang ustaz yang pada orang ramai mengakui kehebatannya.Tiba-tiba malam ni aku termenung panjang.Hujahnya tentang isu penggunaan nama Allah nampak kurang memuaskan hatiku.Adakah patut beliau meminta semua jemaah tidak bersetuju dengan Ahli Parlimen yang menyokong isu penggunaan nama Allah.Lebih membinggungkan beliau mengemukakan hujah akal yang pada aku kacang untuk membalasnya.Banyak hujjah2nya mengelirukan dan menghilangkan kagum aku padanya.

Apa yang merisaukan aku masih ramai jemaah yang salam berciumkan tangan dengannya.Nampaknya masih ramai lagi jemaah hatta ustaz mahupun ulamak yang belum faqqih dalam agama Islam ini.

Ya Allah.Allah humma faqihna fid din wa allimna takwil wahdina sirotaqal mustaqim

1 ulasan:

PERENUNG LANGIT berkata...

salam...nampaknya kefaqihan anta melonjak hebat...allahumma lakal hamd...

PerenungLangit