Ahlan Wasahlan Selamat Datang....Semoga ada manfaatnya disisi Allah SWT....untuk paparan terbaik, pastikan anda menggunakan mozilla firefox ....ustazfarihan

Selasa, 20 November 2007

Peliharalah Hati anda

Bismillah hi rah'man nira'him
Di antara Jiwa yang sihat dan Jiwa yang Rosak. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Orang yang berjiwa rosak akan selalunya mempunyai keinginan yang rendah. Keinginan seperti meminum sesuatu yang boleh merosakkan akal fikiran serta kesihatan. Keinginan untuk melakukan dosa-dosa. Mereka akan tetap melakukannya biar mana hebat kawalan yang dilakukan oleh ibu bapa, masyarakat dan pihak berkuasa. Orang yang sihat jiwanya pula sebaliknya... Meskipun hidup di kota kosmopolitan yang penuh dengan kebebasan dosa dan noda, mereka dapat mengharunginya dengan keadaan yang tenang, berakhlak sehingga terpancar kemuliaan dari dalamnya.
Bagaimana seseorang itu boleh rosak jiwanya? Iaitu apabila kita selalu menolak fitrah diri kita yang baik dan mengambil fitrah jahat. Setiap manusia diberikan fitrah yang baik iaitu; suka kebaikkan dan senang bila melakukannya, malah tidak suka terlibat dalam kejahatan. Fitrah yang jahat ialah gemar melakukan sesuatu yang liar dan jahat justeru merasakan puas bila melakukannya.Surah As-Syam (Ayat 7 hingga 10); "Dan jiwa serta penyempurnaan penciptaannya, maka Allah mengilhamkan kepada jiwa akan jalan kedurhakaan serta jalan ketakwaan. Sangat beruntunglah orang yang mensucikan jiwanya dan rugilah orang yang mengotorinya."Menjadi lumrah manusia sukakan hawa nafsu melebihi dari ketaatan dan kemuliaan. Tidak akan datangnya IMAN dan AMAL SOLEH jika kita tidak mempunyai budi pekerti atau jiwa yang baik.Islam selalu menegaskan bahawa nafsu itu tiada penghujungnya. Nafsu ini tiada penghujungnya, setelah apabila kita melayani satu selera maka apabila telah dipenuhi selera itu maka selera yang lain pula menjelma.
Begitulah selanjutnya tiada penghujungnya. Apabila jiwa telah dikuasai hawa nafsu maka jiwa itu pastinya tidak lagi menghiraukan sama ada perlu melakukan dosa dan kezaliman untuk memenuhi kehendaknya. Orang yang seperti ini telah melupakan hari akhirat dan sangat rugilah orang yang seperti ini. Hawa nafsu dan kebenaran adalah sesuatu yang sangat berlawanan sebagaimana Surah Al-Mukminun ayat 71 (Sila rujuk)Semakin lama satu jiwa itu dikuasai hawa nafsunya dan seseorang itu telah terbiasa melakukan keburukkan maka kebiasaanya mereka tidak akan setakat melakukan keburukan yang biasa dilakukannya malah akan bertambah buruk hari ke hari. Surah Al-Ma'arij Ayat 19 hingga 29; "Sesungguhnya, manusia diciptakan bersifat gelisah. Apabila kesusahan menimpa mereka, maka dia akan berkeluh resah, dan apabila dia mendapat kesenangan, maka menjadi dia orang yang sangat kedekut serta kikir. Orang yang tidak menjadi sedemikian hanyalah; - orang yang menegakkan solatnya dan yang tetap mendirikan solatnya. - Orang yang yang tersedia dalam hartanya bahagian-bahagian tertentu untuk orang-orang miskin yang meminta-minta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa tetapi tidak mahu meminta. dan seterusnya.... Rahsia Hubungan antara Pembesaran / Pertumbuhan Budi Pekerti dengan Amal Ibadah serta Keimanan.
Budi pekerti tidak wujud secara terus apabila seseorang dilahirkan di dalam dunia ini. Budi pekerti juga tumbuh dari sikit sebagaimana anak-anak membesar dari kecil hinggalah dewasa.Budi pekerti terhasil daripada pemerhatian anak-anak yang secara tetap dan mencapai kematangan mengikut dari tahap ke tahap.Inilah rahsia antara amal ibadah yang dilakukan berulang-ulang yang akan memantapkan kepercayaan kita terhadap hari pembalasan serta menjadi sentiasa takut kepada dosa dan siksa Allah justeru menjadikan kita beriman. apabila kita beriman menjadikan kita berbudi pekerti yang baik.
Wallahu'alam.

Tiada ulasan: